El seu objectiu és anar assolint gradualment l’autocontrol físic i mental i, en conseqüència, la concentració de la ment. Aquest control mental facilita el discerniment entre la matèria i l’esperit que, en darrer terme, condueix a l’alliberament.
El raja ioga elabora un ventall de pràctiques morals, ascètiques i místiques en vuit (ashta) etapes successives (anga), per aconseguir el control gradual de la ment i la «cessació» (nirodha) dels «processos mentals» (citta-vṛtti ), que és la contemplació o il·luminació (samadhi). A diferència de l’jñana-ioga, el raja-ioga no creu que sigui possible assolir la il·luminació en un sol instant de comprensió sobtada, sinó que abans cal purificar la ment perquè el samadhi esdevingui de manera natural i permanent. Segons Patañjali, per calmar la ment és necessària la pràctica constant (abhyasa) i el desinterès (vairagya). Es tracta d’un procés doble que accelera la purificació i el perfeccionament espiritual.
D’una banda, la desafecció buida la ment i debilita la seva tendència natural a l’extroversió; de l’altra, la pràctica s’assenta en aquest buit mental per enfortir la concentració, la interiorització i el discerniment. Totes dues són necessàries per aconseguir l’estat de calma i lucidesa mental. Sense desafecció, la pràctica és un mer exercici; sense pràctica és difícil que la desafecció es consolidi i no es vegi engolit per les tendències innates d’una ment extravertida.
No obstant això, Patañjali parla d’un desinterès suprem, fruit d’una gnosi intel·lectiva, que equival a el més alt coneixement. La pràctica (abhyasa) s’articula en vuit passos (ashta-anga), que integren l’anomenat ashtanga-ioga. El camí gradual dels vuit passos està pensat per aconseguir la purificació progressiva de la ment, d’una banda, i la unificació de la consciència, de l’altra. Aquestes vuit etapes recullen i sistematitzen diferents pràctiques morals, ascètiques i místiques procedents de la tradició dels renunciants que s’havia desenvolupat des de les Upanisad fins als temps de Patañjali, passant naturalment per l’janinismo i el budisme.
Aquestes vuit etapes poden classificar-se de diferents maneres. B.K.S. Iyengar els classifica les vuit etapes en tres grups:
Bahiranga Sadhana
Progressió cap a fora [Bahir = fora, anga = progressió]
- 1. YAMA: actitud cap al món
– Ahimsa: no violència
– Satya: veracitat
– Asteya: no robar
– Brahmacharya: continència sexual
– Aparigraha: absència de cobdícia o avarícia - 2. NIYAMA: actitud amb un mateix
– Saucha: puresa, higiene
– Santosha: acontentament
– Tapes: ascetisme, austeritats
– Svadhyaya: estudi dels textos i autoindagació
– Ishvara-pranidhana: devoció i entrega a el Senyor - 3. ASANA: cos harmònic
- 4. PRANAYAMA: control de la respiració
Antaranga Sadhana
Progressió cap a dins [= antar]
- 5. PRATYAHARA: absorció dels sentits, atenció interna
- 6. DHARANA: concentració, atenció de sentits i pensaments en un sol objecte
Antaratma Sadhana
Progressió cap a l’ànima [= atma]
- 7. DHYANA: meditació, no concentració, no pensament, comprensió immediata
- 8. SAMADHI: unió, Il·luminació, fusió de l’observador i l’objecte observat